۶۶ انجمن علمی-دانشجویی داریم/ برنامه‌های دانشجویی دچار سه‌دستگی شده است

نشست هم‌اندیشی دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشکده‌های مختلف دانشگاه علامه طباطبائی با حسین سلیمی‌بجستانی، معاون دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه و با حضور مرتضی خورسندی، مدیر امور فرهنگی و عصمت مومنی مدیر جدید نظارت و ارزیابی این معاونت برگزار شد.

به گزارش عطنا، در این نشست حسین باقری، دبیر شورای دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشکده علوم ارتباطات، میرشاهین فاطمی، دبیر دبیران دانشکده علوم اجتماعی، مرجان جعفری‌نوذر، دبیر دبیران دانشکده مدیریت و حسابداری، فائزه اعلمی، دبیر دبیران دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی و الهیات و معارف اسلامی، ندا خانی‌فراهانی، دبیر دبیران دانشکده حقوق و علوم سیاسی، امین تجن‌جاری، دبیر دبیران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و مهدی کشاورز، دبیر دبیران دانشکده بیمه اکو و برخی از کارشناسان معاونت فرهنگی و اجتماعی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، زهرا جلیلیان، کارشناس انجمن‌های علمی-دانشجویی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی به بیان گزارشی از وضعیت این انجمن‌ها پرداخت و گفت: انجمن‌های علمی حلقه واسط بین دانشجو، استاد، دانشکده و در نهایت دانشگاه و دیگر نهادهای بیرون از مجموعه دانشگاه هستند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه از سال ۸۹ از پنج انجمن علمی-دانشجویی به ۶۴ انجمن در سال جاری رسیده است، افزود: البته مجوز دو انجمن جدید نیز در حال صدور است که با احتساب آنها دانشگاه علامه طباطبائی دارای ۶۶ انجمن علمی-دانشجویی است.

جلیلیان با بیان اینکه به تعداد انجمن‌های علمی-دانشجویی نیز استاد مشاور وجود دارد، بیان کرد: با توجه به این رشد انجمن‌های علمی-دانشجویی تعداد کارشناسان آن نیز در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز به سه کارشناس رسیده است.

وی البته خاطرنشان کرد: در نتیجه افزایش تعداد کارشناسان انجمن‌های علمی-دانشجویی به سه کارشناس به نوعی یک‌دستگی و انسجام میان انجمن‌ها تبدیل به سه‌دستگی شد که مشکلاتی را نیز به همراه داشت.

جلیلیان با اشاره به اینکه افزایش تعاد کارشناسان انجمن های علمی-دانشجویی موجب ایجاد موازی‌کاری در فعالیت‌ها شد، گفت: به شخصه معتقدم که این حرکت موجب ضربه جدی به انجمن‌های علمی-دانشجویی شد و دیگر آن ارتباط و تعامل گذشته بین دانشکده‌ها و انجمن‌ها را نداشتیم.

وی مهمترین فعالیت انجمن‌های علمی-دانشجویی را آموزش دانست و گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی، میزگرد‌های نقد و بررسی، مناظره‌های علمی، همایش‌های ملی، طراحی کتاب و انتشار نشریه، ایجاد حلقه‌های مطالعاتی و سایر فعالیت‌های علمی در این راستا است.
+ 0 -

مدیر جدید برنامه ریزی و نظارت فرهنگی- اجتماعی دانشگاه علامه معرفی شد

مدیر جدید نظارت و ارزیابی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، عصمت مومنی است که هفته گذشته در نشست هم‌اندیشی دبیر دبیران انجمن‌های علمی و دانشجویی دانشکده‌های مختلف دانشگاه با سلیمی‌بجستانی حضور داشته است.

به گزارش عطنا، مومنی در این نشست که حسین سلیمی بجستانی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی و مرتضی خورسندی، مدیر امور فرهنگی در آن حضور داشته‌اند نیز برای دبیران انجمن‌های علمی و دانشجویی دانشکده صحبت کرده است.

مدیر جدید نظارت و ارزیابی معاونت فرهنگی دانشگاه در این نشست ضمن تشکر از مدیران سابق فرهنگی دانشگاه، گفته است: برای کسب اطلاعات و تجربه و لذت بردن از فعالیت‌های دانشجویی دور همدیگر جمع شده‌ایم تا فردای روزگار، بتوانیم به عنوان یک فرد موثر و اثربخش در جامعه مفید باشیم.

گفتنی است عصمت مومنی، عضو هئیت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی است که جایگزین زهرا جامه‌بزرگ، مدیر سابق نظارت و ارزیابی معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه شد.
+ 0 -

معرفی یک کتاب

کتاب "شغل‌های کتابداری و علم اطلاعات: مدیریت و ارتقای فعالیت‌های حرفه‌ای" ترجمه دکتر عصمت مومنی(عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی)، علیرضا عبودیت و فاطمه علیزاده توسط نشر کتابدار منتشر شد.
+ 0 -

نرم‌افزارهای كتابخانه‌ای با كتابخانه‌های ديجيتالی بين‌المللی همسو شوند

مدير گروه رشته كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه علامه طباطبايي معتقد است بايد نرم‌افزارهاي كتابخانه‌اي ايران با كتابخانه‌هاي ديجيتالي بين‌المللي همسو شوند. وي استفاده از زبان فارسي در اين نرم‌افزارها را يكي از بزرگترين‌ چالش‌هاي اين عرصه مي‌داند
+ 0 -

استفاده از مشاوره علمی اساتید مقدمه ای بر تغییر بنیادی سیاست های نهاد

دکتر عصمت مؤمنی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پیرامون ضرورت ارزیابی عملکرد نهاد کتابخانه‌ها اظهار داشت: سیاست تنها زمانی دستخوش تغییرات بنیادی می شود که در داخل و خارج از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تغییرات اساسی مبتنی بر ماموریت‌های بازنگری شده و روزآمد رخ داده باشد. جذب متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، استفاده از دانش و مشاوره علمی اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی، دسترس پذیری منابع با استفاده از نرم افزارهای جدید، دسترسی آسان و سریع کارکنان به مدیران و ایجاد ارتباط و دریافت پاسخ، می تواند از جمله امور مؤثر بر تغییر سیاست‌های داخلی حاکم بر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باشد. اما به نظر می رسد تغییر سیاست های خارج از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از جمله توسعه کمی و کیفی کتابخانه‌ها، تلاش در جهت رفع دغدغه های کاربران، ایجاد و گسترش رویکرد به کتاب و فرهنگ کتابخوانی نیاز به برنامه ریزی دارد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای خرید منابع کتابخانه‌ای از ناشر چه ساز و کاری باید تعریف شود، بیان کرد: طراحی سیستم یکپارچه ناشران از تولیدات، غنی و روزآمد سازی منابع تولید شده، مشارکت متخصصان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در انتخاب منابع از طریق کتابخانه‌های عمومی استان‌ها، بازتاب آن به مدیران و کارشناسان تهیه منابع و تائید نهایی، سفارش و پیگیری آن از طریق متخصصان موضوعی، از جمله مراحل لازم برای خرید منابع کتابخانه ای است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، پیرامون چگونگی تعیین متخصصان موضوعی برای انتخاب منابع کتابخانه ای بیان کرد: شناسایی، تشخیص و درک درست از موضوع می تواند از جمله شاخص های متخصصان موضوعی باشد. آشنایی متخصصان با محتوا و موضوعات وابسته و ارتقای مهارت های قدرت تجزیه و تحلیل موضوع با توجه به مفاهیم مندرج در آن، مشارکت کیفی متخصصان موضوعی را افزایش می دهد.

گفتنی است، دومین نشست هم اندیشی اساتید و مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با نگاه ویژه به موضوع "مجموعه سازی کتابخانه‌های عمومی در بستر تحولات نشر ایران"، 21 اردیبهشت ماه 1394 برگزار می شود.
+ 0 -